YOGA

Jag har hållit på med yoga i över 10 år och är utbildad i Indien samt via Föreningen Yoga för alla, en yogalärarutbildning med fokus på de gamla yogatraditionerna, yoga nidra och yoga som livsstil. Alla former av yoga uppskattar jag, men framförallt  yinyoga som för mig är som en stor omfamning och har många positiva effekter för kroppen. 


OM YINYOGA

Yinyoga hjälper framförallt lederna och bindväven att bibehålla sin flexibilitet och stimulerar kroppens inre organ.  Genom att vara i positionerna under flera minuter kan yinyoga hjälpa utövaren att hitta närvaro samt släppa fysiska och emotionella spänningar som ofta sitter kring höfterna och nedre delen av ryggen.  

Till skillnad mot andra yogaformer så får musklerna slappna av i yinyogan och utan att medvetet stretcha i varje position så strävar man efter att vila och låta tyngdkraften göra jobbet. 

I yinyogan har kroppens meridianer stor betydelse och det sägs att yinyoga har samma funktion som akupunktur. Qi, den så kallade livskraften, kan också flöda fritt med hjälp av denna yogaform. 
 


TA HAND OM DIG

För att undvika skador och obehag se alltid till att komma in i varje ställning långsamt och inkännande. Tänk dig att lika väl som du ska komma in i positionen så ska du även kunna ta dig ur den.

Tänk på att du ska ha möjlighet att andas i varje position. Annars är det något som är fel. Prova att justera eller att komma in i ställningen på nytt.

Känner du en skarp, strålande eller elektrisk smärta så bör du genast komma ur positonen. Känslan du strävar efter är en behaglig pulserande stretch.

Var extra försiktig med knän och nacke. Varje ställning känns olika för varje person, så det är bara du som vet vad som känns bra och var din gräns går just idag.

Är det första gången du gör yin yoga så behöver du vara extra inkännande. Lyssna på din kropp. När du inte känner dig bekväm i en ställning kan du lägga dig i barnets position.